نقش روابط عمومی حوزه کشاورزی در اقتصاد مقاومتی :روح الله ابن علیپور معاون روابط عمومی و اموربین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی بومی، خودکفا و مولد است که در برابر همه فشارهای بیرونی اجانب ایستادگی می کند و ازارزشهای جامعه محافظت می کند. روابط عمومی به عنوان بازوی اصلی مدیریت هرسازمان در شناسایی عوامل تهدیدزا و فرصت زا و مشاوره مناسب به مدیرسازمان در پیش بینی این عوامل می تواند نسبت به ایجاد فضای مناسب برای مقابله با آن اقدامات اثر گذاری داشته باشند. از آنجایی که در هرجامعه ای فرهنگ، اصل است و اقتصاد در زیر مجموعه آن قرار دارد، روابط عمومی ها می توانند نقش مهم تری در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی داشته باشند. روابط عمومی هر سازمانی می تواند با تبیین و تشریح اقتصاد مقاومتی در بین مخاطبان خود، ترویج فرهنگ مصرف تولیدات  داخلی و حمایت از تولید در کشور نقش کلیدی ایفا نماید و در این راستا روابط عمومی ها با توجه به ابزارها و دانشی(فضای مجازی، نشریات، رسانه های شنیداری و دیداری و...) که در اختیار دارند می بایست در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشند. با توجه به اینکه وزارت  جهاد کشاورزی موفق‌ترین نهاد در اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است و از رشد منفی 6.8 درصد به مثبت 3 درصد رسیده است لذا با رشد این نهاد بیش از 5 میلیارد دلار در بخش واردات صرفه جویی شده است و بر اساس  بند 7 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر امنیت غذایی و افزایش ذخایر استراتژیک تأکید دارد وزارت جهاد کشاورزی  در جهت اجرای این سیاست وزارت جهادکشاورزی طی سه سال گذشته موفق شده که همواره یک رشد مثبت اقتصادی را داشته باشد و همانطور که پیش‌تر نیز پیش بینی شده  رشد اقتصادی در بخش کشاورزی تا پایان امسال به 1 تا 1.5 درصد خواهد رسید.

رسالت اصلی روابط عمومی در این زمینه انعکاس دقیق و شفاف از کارکردهای وزارت در این شعار ملی است و نیز فرهنگ سازی و پشتیبانی رسانه ای از تولید ملی  و اقتصاد درون زا       می باشد.

وزارت جهاد کشاورزی در راستای خوداتکایی و اشتغال مولد که از راهبردهای مهم اقتصاد مقاومتی نیز بشمار می آید در حوزه تعاونی های بخش کشاورزی به منظور اشتغال و کارآفرینی در این حوزه نیز اقدامات اثر گذاری انجام داده است که این مهم نیز بایستی از طریق روابط عمومی به خوبی انعکاس یابد.  بدون تردید روابط عمومی ها با آگاه سازی مخاطبان وتبیین  درست جزییات این شعار ملی و نقش کلیدی وسهم مهم این موضوع در توسعه کشورخواهند داشت و همچنین  می تواند درک روشنی و صحیح برای جامعه هدف داشته باشند.

یادمان باشد  مهمترین رسالت روابط عمومی ها تهییج افکارعمومی و فرهنگ سازی در این زمینه است چراکه وزارت جهاد کشاورزی نقش بسیار حائز اهمیتی در تولید کالاهای اساسی جامعه دارد و زمانی که خودکفایی کشور در حوزه عمل کشاورزی به خود اتکایی برسد  در حقیقت کشور به اقتصاد مقاومتی عمل کرده اطلاع رسانی این حوزه فقط به دوش روابط عمومی است.

در حقیقت این روابط عمومی است که تلاشهای سازمان یافته در حوزه اقتصاد مقاومتی را اتعکاس میدهد ونقش آگاه سازی را برای افکار عمومی دارد.

روح الله ابن علیپور معاون روابط عمومی و اموربین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

نویسنده:
تعداد بازدید:
14557
تاریخ:
1395/05/26
Powered by DorsaPortal